čtvrtek 28. září 2017

10 Tipů jak fotit flat lay fotky na Instagram

Kdo by nemiloval flat lay fotky? Já je naprosto zbožňuji, s radostí si je prohlížím a s ještě větší radostí je skládám a fotím. Baví mě jejich aranžování a vytváření něčeho pěkného, na co se bude (aspoň doufám) hezky koukat. Dnes tedy další, v pořadí již třetí článek o focení, protože jak se zdá, poměrně dost vás baví a tentokrát trochu konkrétněji o flat lay fotkách.


První základní článek o základech focení fotek na blog i Instagram najdete tady a ten minulý, o kompozici fotek, zase tady. Samozřejmě, budu moc ráda, pokud budete sledovat i můj Instagram :) Dnes bych se s vámi chtěla podělit o pár tipů jak fotit flat lays, na co si dát pozor a jak udělat z průměrné fotky nádhernou. Rozdíl je podle mě pouze v tréninku a v detailech při focení, kterých si třeba ostatní nevšímají, ale pokud o nich budete vědět, bude fotka působit na první pohled příznivěji pro oči vašich diváků. :)

1. Vyberte si, co chcete fotit

Pokud už víte, co chcete fotit, zamyslete se i nad tím, co na fotku všechno přidáte, abyste vytvořili líbivou kompozici. Jak už jsem několikrát psala, fotka by tématicky měla dávat alespoň trochu smysl. Vyberte si tedy předměty ladící nejen tematicky, ale třeba i barevně, velikostně nebo tvarem. Samozřejmě nemluvím o tom, mít všechny předměty na fotce stejně velké a ve stejné barvě, jen by se k sobě měly předměty hodit. Barevným schématem (třeba černobílým, nebo s prvky růžové - tady a tady), nebo stejným tvarem (všechny předměty na fotce například kulaté/ poskládané do kruhu - tady a tady)  pak můžete udělat fotky ještě zajímavější a ještě o kousek víc extra.


2. Zvolte si téma fotky

S předchozím bodem úzce souvisí téma. Můžete na fotky náhodně vybrat hezké předměty, které vám leží na stole a fotka bude vypadat hezky. Pokud ale dáte fotce nějaké téma, podle kterého vyberete doplňky a předměty, bude působit zajímavěji, originálněji a tak nějak lépe. Téma může být například oblíbená snídaně v posteli, kdy si do postele hezky poskládáte hezké věci, které jsou typické pro vaši snídani - lžičky, talířky, hrníček s kávou, ovoce, časopisy, notebook, sluchátka.. Určitě to z Instagramu všichni znáte - tady, tady a tady. :) Téma nejspíš není ten nejstěžejnější bod, nicméně fotky které jsou v duchu nějakého tématu jsou pro mě zajímavější. Ať už se jedná o ty cestovatelské (tady), fashion (tady) a pro mě hlavně z beauty kategorie.

Co používám na focení:
digitální zrcadlovka
objektiv 50 mm f/1,4, (levnější varianta)
objektiv 75-300 mm
objektiv 18-55 mm



3. Výběr podkladu

U flat lay fotek velmi důležité pozadí/podklad, protože díky ležícím předmětům je na něj dobře vidět, utváří celkový dojem z fotky a dokáže i dotvořit náladu. Pokud si nevíte rady, s bílou nikdy nic nezkazíte. Dobré světlo a bílý podklad zní banálně, ale téměř vždy funguje. K podkladu můžete přidat další vrstvu - časopisy, deky, to už ode mě také znáte. Hodně udělají i barevné kartonové/balící papíry, nebo kartičky, které dokážou dát fotce tak trochu pop of color a texturu (tady a tady), pokud ji máte spíše monochromaticky laděnou (tady a tady). Stejně tak na flat lay fotkách dokáže přidaná další vrstva dodat fotce nový rozměr, nebo vyplnit prázdnější plochy, které by jinak na fotce vznikly.

4. Inspirujte se!

Pokud jste si prošli předchozí tři body a už víte, co a jak budete fotit, ale stále si nejste jistí, inspirujte se. Když vím co chci, ale nejde mi to poskládat, otevřu si Instagram a buď mrknu na uložené fotky, které si pravidelně dávám ve svém profilu do záložek, nebo si přímo najdu fotky s relevantními hashtagy, v tomhle případě třeba #beautyflatlay, nebo prostě jen #flatlay. Rozhodně vás nenavádím, abyste něčí fotky kopírovali! :) Ale podívejte se, co ostatní na fotkách fotí, jakou mají jejich fotky kompozici, jak vypadají fotky po barevné stránce, mrkněte se na čem jejich předměty leží, kolik mezi sebou mají místa, z jakého úhlu jsou focené.... A pak to zkuste sami. :)


Nakonec profily sdružující flatlay fotky (btw - koukám i na fotky, na kterých jsou tyto účty označeny, občas se mezi nimi najdou skvosty. :)) a také osobní účty, které mám velmi ráda.

@Designbyaikonik


5. Vyberte si kompozici

Kompozice u flat lay fotek je nesmírně důležitá, protože mnohem více vynikne a mnohem více je vidět. Kompozice může být symetrická, na Instagram do dokonalého čtverce (tady), může být rozházená, třeba můj oblíbený #makeupmess :), nebo to může být něco mezi tím. Část rovná, úhledná, geometrická a část rozsypaná (tady). Také se rozhodněte, jestli má mít vaše fotka okraj/okraje, případně jak velké a pokud je vaším cílem například dokonalý čtverec, dejte si pozor aby na všech stranách fotky bylo zhruba stejně místa od okraje.


6. Vyberte úhel

Flat lay fotka je ta, na které věci leží naplocho, top shot je fotka focená ze shora, nemusíte mít nutně dokonalý vodorovný top shot, abyste vyfotili flat lay fotku, ale je pravda, že pod pojmem flat lay si většinou představíme dokonale rovně focenou fotku ze shora. Což také doporučuji, pokud s focením flat lay fotek začínáte, nic vám ale nebrání ani experimentovat a vodorovně položené předměty fotky vyfotit z úhlu. Jen pozor na ty divné úhly, o kterých jsem psala minule. :)


7. Dívejte se na kompozici ze shora

Pokud plánujete klasickou flat lay fotku ze shora a stejně jako já si produkty skládáte třeba na stůl, nebo na desku položenou na posteli, stoupněte si na židli a podívejte se, jak bude vypadat. To co se třeba na stole zdá jako souměrné tak nemusí vypadat z vrchu, ze kterého budete fotit. Občas je potřeba trocha akrobacie, ale co by člověk pro hezkou fotku neudělal. Případně, pokud máte doma dost světla, ideál je položit si předměty na desku na zem, abyste nemuseli (jako já v osmém měsíci :)) lézt na stůl. :)

8. Přesunujte, rovnejte a porovnávejte

Jak už asi víte, foťáky a zejména ty v mobilech mají tendenci zakulacovat okraje fotek. Pokud tedy nedisponujete profi technikou, nebo se vám nechce lézt na dvou metrový žebřík, koukejte se, jak vaše kompozice vypadá skrze displej. Vyfoťte si fotku, podívejte se, jestli se předměty nepřekrývají jinak, než jste měli v plánu, jestli jsou mezery mezi nimi takové, jaké jste chtěli, jestli nějaké kousky nevybočují z řady a tak dále. A upravujte tak dlouho, dokud nebudete spokojené s výsledkem. Věřte tomu, že málokterá fotka, kterou u kohokoliv vidíte, vznikla na první pokus. :) Drobné nedostatky se pak dají poměrně lehce doladit v programech na úpravu fotek.

9. Pro lepší fotky použijte foťák

Chápu, že ne každý má doma zrcadlovku, pravdou ale je, že jsou fotky vyfocené foťákem vě většině případů lepší než ty z telefonu a také vám dají větší prostor k jejich následné postprodukci. Pokud chcete vyfoti něco rychle a svižně, například v restauraci váš brunch :), foťák v mobilu vám udělá dobrou službu. Pokud ale máte čas, chuť a možnost a strávíte desítky minut aranžováním fotek, rozhodně si k tomu vezměte na pomoc kvalitnější techniku. Na většině kompaktů i zrcadlovek už si dnes můžete rovnou i nastavit formát čtverce, nehledě na to, že čočka foťáku v telefonu vám zakulacuje okraje fotek, pokud nefotíte z dostatečné vzdálenosti, mnohem víc, než ta u foťáku, pokud fotíte na makro.

10. Fotky upravte, ořežte, otočte

Jak jsem psala v jednom z předchozích bodů, i moje fotky procházejí postprodukcí. Ta může i z průměrné fotky udělal mistrovský kousek, jen si občas i já musím dávat pozor, abych se nenechala unést příliš. :) Fotografické editory jsou dobrý sluha, ale zlý pán... V tomto případě, pokud se jedná pouze o doladění fotky co se úhlů a ořezu týče, vám poslouží velmi dobře. Fotku můžete nejen narovnávat, aby byla hezky čtvercová, ale také rovnou celou otočit a případně i dorovnat fotku, která nebyla vyfocená přímo vodorovně ze shora. Obvykle to pak vypadá tak, že horní část fotky je například širší, než ta spodní a přitom by měla být fotka souměrná. Jen pozor, tohle umělé roztahování jde dělat pouze do jisté míry a s citem. I tak se ho ale nemusíte bát. Stačí si najít vhodný program a fotky doladit k dokonalosti. 


A právě o úpravě fotek to bude zase příště. :) Napište mi do komentářů, jestli byste chtěli první článek o tom, jak upravuji fotky v telefonu a jaké aplikace k tomu používám, nebo vás zajímá spíš úprava fotek v počítači - nebo jestli vás zajímá třeba něco jiného a také mi dejte vědět, jestli vám tenhle typ článků přijde užitečný a baví vás i nadále a jestli v něm mám pokračovat. :) Krásný den! L.




21 komentářů:

  1. Tyto články me velice baví a jsou opravdu užitečné :) Určitě v nich pokračuj! Ve foceni jsi pro me opravdu velká inspirace a rada si tvé fotky prohlížím :) Já se teprve učím, foťák nemám, vše fotim iPadem a nebo mobilem :) S čím ale bojují nejvíc je světlo. Z práce se vracím odpoledne a bohužel už to není pravé ořechové :/ To me na tom vždy mrzí nejvíce, protože když mam chuť fotit a psát články na blog, světlo vůbec nespolupracuje...

    LITTLETHINGSFOREM

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsem moc ráda! :) Děkuji moc za pochvaly, ale také nejsem profík, také se teprve učím a to rovnou za pochodu, s blogem a Instagramem, chce to je vydržet :) Se světlem je to potíž, bojuji i já a to mám přece jen už foťák, co zvládne i mírné zataženo :)

      Vymazat
  2. Super článok!!!!! A užitočný :). Si ma veru už minule trošku nakopla do toho, aby som sa foteniu venovala aspoň o niečo viac - aj keď lajdák som furt :D
    Úprava fotiek v mobile ma až tak netrápi, ale ten pc ma zaujíma :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsem moc ráda!! :) Hlavní je, že tě to co děláš baví, asi je zbytečné dělat něco na sílu, pak už by to zábava nebyla :)

      Vymazat
  3. Skvělé tipy! A moc hezky sepsaný článek, určitě se mi tvé tipy a rady budou na focení hodit :)

    Nela z blogu Růžová rtěnka

    OdpovědětVymazat
  4. Podnetný a veľmi užitočný článok s kopcom krásnych fotiek.
    K téme nemám čo dodať, nakoľko sa tomuto nevenujem vôbec a vychutnávam si len výsledok v podobe skvelých fotiek.
    Čo by ma ale zaujímalo je spôsob úpravy fotiek v mobile, pre mňa ako praktika používajúceho an fotenie len mobil :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je mi to jasné :) Tohle jsou spíš články pro začínající blogerky, které s focením bojují, jako jsem bojovala já :) A moc takových článků jsem tenkrát nikde nenašla, tak se třeba budou někomu hodit ;-)

      Vymazat
  5. Lucinko, konečně jsem si tvůj článek přečetla!!! Zase se mi moc líbí. Já mám hrozně ráda tvé fotky ze série černobílé s kosmetikou Chanel, Bobbi Brown, Nars, to je totální bomba ze všech úhlů :-) Lucinko, jsi skvělá. Já taky pořád lezu na stůl a fotím něco shora, ale nedaří se mi :-( Trénuji, trénuji ty flatlay fotky, ale není to moje parketa. Aki teď zmínila, že možná uspořádá kurz na flatlays fotky, tak tam ráda vyrazím :-) Ty by jsi v budoucnu taky mohla vést kurzy, nelákalo by tě to? Vím, že teď jsi maminka na fulltime :-* Měj se krásně Lucinko a zase děkuji za článek, Veru Hranolka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsem moc ráda Veru :) Na školení se teda necítím, abych se přiznala, sama se teprve učím, jak s foťákem, tak s kompozicí, je to taková výuka z pochodu a metodou pokus a omyl :) A co se dozvím, sepisuji sem na blog i pro vás :)

      Vymazat
  6. El, Ty jsi pro mě naprostá královna flatlayů :) Na Tvůj IG profil i fotky tady na blogu můžu vždycky oči nechat a máš to fakt "ve voku" ;) Děkuji za spoustu užitečných tipů, s flatlayi vždy bojuji, to se přiznám... Nějak mi v tomhle odvětví chybí kreativita.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc ti děkuji kočko :-) Čte se to dobře, ale zas až takový profík nejsem... Sama se inspiruji u ostatních :-) ale jsem moc ráda, že se ti článek líbí!

      Vymazat
  7. Ďakujem, tieto články mi veľmi pomáhajú ♥

    OdpovědětVymazat
  8. Lucka ty si tak šikovná a máš neskutočné cítenie pre pekné veci :) , naozaj si moja veľká inšpirácia a obdivujem tvoju prácu aj radosť zároveň. Ďakujem, že sa snami delíš aj o takéto know-how :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je fakt moc milý a jsem ráda, že vám mohu alespoň malinko pomoci!! :)

      Vymazat
  9. Článok super :) Akurát ma stale zaujíma akým svetlom si nasvecuješ fotky, teda aj fotky zo zákulisia ako fotíš :) Bol by to podla mňa skvelý článok. Aj v novo článku o peelingu sú krásne fotky ♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já už jsem světla nepoužila tak tři měsíce :-) všechny fotky z posledních článků, i v tomto jsou na denním světle - pracuji s tím, co zvládne můj foťák a snažím se fotit jen v dny, kdy svítí sluníčko a není mlha jako dneska. Zbytek doupravím v postprodukci ;-) jinak jsem používala softboxy 50x50 . :-) z 4studio a ty silnější žárovky 125W ale nelíbil se mi ten odraz v lesklých předmětech. Proto už je nepoužívám.

      Vymazat
    2. Waw, tak o to viac si vážim tvoje fotky, keďže denné svetlo je masaker :) Ďakujem za rýchlu odpoveď a ja hlasujem za post-produkciu v PC ako ďalší článok :)

      Vymazat
  10. Super fotky i tipy a triky :) přečetla jsem všechny články s radami jedním dechem. Máš nějáký tip, kde koupit tapetu? Díky :)

    OdpovědětVymazat
  11. Luci, sama víš, že já tvoje flatlays naprosto miluju a budu je vždy obdivovat. Podle mě jsi královna českých flatlay, vždycky, když si myslím, že lepší udělat nemůžeš, přesvědčíš mě o opaku :) Úžasný článek a skvěle čtivě napsaný, těším se na ten další :)

    OdpovědětVymazat