čtvrtek 14. prosince 2017

Podtóny pleti a makeupu || Jak vybrat správný makeup

Vzpomínám si, jak jsem pár let zpátky hledala, co jsou to podtóny u makeupu a jak si správně vybrat ten pravý odstín. Prošla jsem si klasickým laděním makeupu k odstínu mého obličeje a následně o trochu sofistikovanějším laděním odstínu makeupu ke krku, což se bohužel velmi často děje v parfumeriích do dnes. Proto jsem se rozhodla, že dnes přispěji svou troškou do mlýna a ukážu vám, jak si vybírám makeup já a jak si ladím odstín a podtóny, aby mi makeup opravdu seděl.

podtóny pleti a makeup

Kvůli lepší demonstraci jsem si pozvala svoji nejlepší kamarádku :), aby se mi to, co vám chci ukázat, lépe fotilo a abych neskončila celá umazaná od makeupu s rozmazanými fotkami. :) Kamarádka Helča nemá na rozdíl ode mě podtón pleti tak výrazně žlutý a tak ji o trochu lépe sedí odstíny, které jsou na mně už třeba moc růžové. Myslím ale, že během dnešního článku budou mít jasno i ti, kdo ještě o svém podtónu váhali.

Jak vybrat správný odstín makeupu

Zapomeňte na to, že se na poprvé trefíte pod umělými světly v parfumerii, nebo drogerii. Aby vám makeup seděl a na pleti nebyl vidět, je nutné podívat se na sebe na denním světle, což už jste nejspíš slyšeli stokrát.

Pokud máte rádi lehčí krytí a produkty, které obecně nejsou příliš pigmentované, drobné rozdíly v podtónech a odstínech mezi makeupem a vaší pletí, nebudou tolik vidět. Pokud ale chcete opravdu pořádné krytí, makeup musí pasovat perfektně.

Hodně světlé odstíny pleti mají výběr lehčí, protože neopálená pleť nedělá tak velké rozdíly mezi obličejem, krkem a dekoltem. Já se například velmi dobře opaluji a v létě, po pár dnech na koupališti mívám pleť hnědou s výrazným žlutým podtónem - MAC NC 30, Estée Lauder Double Wear 3W1. To se ovšem nedá říct o mém krku a obličeji. Ať už je to pravidelným peelingem a produkty, které na pleť obličeje a krku dávám, nebo vyšším slunečním faktorem, které bývají už i v makeupech, obličej a zejména krk se mi opalují výrazně méně.

Odstín tedy vybírám vždy tak, aby seděl k mému dekoltu. Obličej mám totiž vždy minimálně o odstín světlejší než právě dekolt a krk dokonce o odstín a půl, nebo i dva, podle toho, jak hodně se mi povede opálit. Kdybych tedy ladila odstín makeupu s krkem, budu vypadat jako smrt - bílá hlava na opáleném těle. :) A věřte mi, to už nespraví ani sebelepší bronzer. Rozdíl mezi obličejem, krkem a dekoltem se pak v zimě pomalu ztrácí, jak bledne opálení, ale zrovna krk v mém případě mám světlejší než zbytek těla po celý rok. Proto makeupy zkouším na hrudníku, aby pak měl i obličej stejnou, nebo podobnou barvu. (Jedinou výjimkou je, pokud si zrovna plánujete vzít rolák :))). Pokud si nejste jisti odstínem a váháte mezi dvěma, je lepší vzít si ten světlejší, rozdíl půl odstínu bude stále vypadat přirozeně. Dva odstíny ale už určitě ne. :)

výběr makeupu a podtónů pleti

podtóny u makeupů

Podtóny pleti a makeupů

O podtónech se naštěstí už mluví delší dobu. V době, kdy jsem si kupovala svůj první makeup, jsem o nich nevěděla vůbec nic. Vlastně jsem si je uvědomila až teprve několik let zpátky. Každý máme ten svůj podle toho, kolik jakého pigmentu naše tělo tvoří, laicky řečeno. Obecně se dá říct, že jsou tři typy podtónů - teplý, neutrální a studený. Studený se ale musí brát obrazně, ve skutečnosti žádná pleť nemá studený podtón, to by s námi bylo něco hodně špatně. :) Opravdové studené odstíny jako zelená, modrá, nebo fialová se do tohoto schématu nepočítají. :)

Za studené odstíny považujeme ty, které vizuálně mají k těm opravdu studeným nejblíž - růžový a červený. Neutrální odstíny nemají jeden konkrétní podtón, ale skládají se ze všech a vytváří neutrální kombinaci a stejným způsobem se ve většině případů vyrábějí i makepy s neutrálním podtónem. Pokud smícháte světle žlutou a růžovo červenou, dostanete klasickou neutrální meruňkovou. Za teplé odstíny jsou považovány ty žluté/zlaté a olivové, olivová je častější u tmavších typů, kdy se jedná spíš o žluto zelenou.

Většina makeupů z drogerie podtóny příliš neřeší a i avizovaný teplý podtón je pak většinou na mně v tom lepším případě neutrální. Opravdu pěkné a povedené hodně teplé i studené odstíny makeupů jsem zatím našla pouze v parfumerii u dražších značek. Značení makeupů je jednoduché, jediné místo, kde by se mohl člověk splést je MAC, kde se na barevné spektrum dívají u opačné strany. Při rozdělování teplé poloviny spektra na studenou a teplou ji rozdělili opačně. 

W - WARM teplý odstín (NC u MAC)
N - NEUTRAL - neutrální odstín 
C - COOL studený podtón (NW u MAC)

odstíny a podtóny makeupů

jak vybrat správný odstín a podtón makeupu

podtóny u makeupů

Jak určit svůj podtón pleti

Pokud stále nemůžete najít makeup, který by vás perfektně seděl, i když není příliš tmavý nebo světlý, problém bude v podtónu. Ze svých zkušeností musím říct, že pokud vyberete makeup s perfektně sedícím podtónem, odpustí vám i to, že budu o trochu světlejší nebo tmavší než vaše pleť v místech, ke kterým ladíte odstín. Nebudu vás tu nudit triky se zlatem a stříbrem, bílým a béžovým tričkem, ani barvou vašich žil, (zelené pokud máte žlutý podtón, modré pokud je váš podtón studený), ale přejdu rovnou k věci. S velkou pravděpodobností máte doma makeupů hned několik a nebude problém si na internetu zjistit, jestli mají teplý, neutrální, nebo studený podtón, pokud to už není přímo uvedené v názvu odstínu.

Ve větší vrstvě pak stačí makeup natřít na dekolt a na denním světle se podívat, jak na vás makeup vypadá. Ze své osobní zkušenosti a testování na kamarádkách, je tohle určení velmi přesné a efektivní. Vnímání barev sice máme každý jiné, nicméně sami na sobě si nejlépe určíte, jak na vás váš makeup vypadá. 

Na pleti se žlutým podtónem budou studené odstíny makeupů vypadat šedivo růžově.
Na pleti s růžovým podtónem budou makeupy vypadat žluto zeleně.

Neutrální podtóny makeupů pak většinou vypadají meruňkově (na výrazně žlutém) a oranžově (na výrazně růžovém). Obecně se dá říct, že pokud si vezmete svůj opačný podtón, budete vypadat nemocně a unaveně. Důležité také je, že některé makeupy, bohužel hlavně tedy ty z drogerie, mají příšernou barvu samy o sobě. Velmi často bývají nesmyslně oranžové a tahle barva nejspíš nesedí téměř nikomu. :)

Kamarádka, která je o po celý rok tak o odstín až dva světlejší než já, má jemný žlutý podtón pleti, takže na ní některé mé makeupy vypadají hodně tmavě a hodně žlutě, naopak ty, co jsou na mně vyložené růžové, vypadají v porovnání s její pletí růžově jen trochu. I tak je ale myslím všechno jasně vidět. :) Na fotkách jsem vám označila písmenky W, N a C všechny použité makeupy, u některých je to zřejmé, u některých to díky odstínu nemusí na fotce tolik vyniknout.

odstíny a podtóny u makeupu

odstíny a podtóny u makeupů

Poslední malý tip na závěr - pokud jste stejně žluté jako já a máte doma neutrální makeupy, které prostě vypadají na pleti obličeje v porovnání se zbytkem těla šedivo růžově, není všem dnům konec. Já tento problém řeším převážně tak, že mám koupený žlutý/banana pudr, konkrétně tento v odstínu B2. Pozor, na světlou pleť bude už hodně tmavý a hodně žlutý (já mám teď Double Wear 2W2 a sedí mi dobře), pudr existuje samozřejmě i ve světlejších variantách a najdete ho i u dalších značek. Já mám Glazel velmi ráda, jak jejich transparentní, tak právě tento žlutý. Pokud makeup nesedí jen trochu, jednoduše ho přepudruji žlutým pudrem, abych trochu vybalancovala růžový podtón. Pokud jste extrémně žluté a makeup máte vyloženě růžový, už to s pudrem nejspíš zachránit nepůjde. Já už mám většinou sypkých pudrů smíchaných s trochou žlutého pudru. :)

Jestli se vám to zdá jako hodně práce, pak souhlasím a nakonec si raději vyberu přesně pasující odstín rovnou. Moc mi sedí škály teplých odstínů právě u Estée Lauder, Bobbi Brown a co jsem tak koukala, moc hezké odstíny má i třeba NARS. Bohužel, v drogerii jsem dokonale sedící makeup na svou teplou pleť neobjevila žádný. Jednodušší to určitě mají světlé typy s neutrálním a růžovým podtónem.

Když si uvědomím, jak jsem ještě před pár lety musela vypadat, protože jsem nevěděla nic o podtónech, odstín vybírala pod umělým světlem a dokonce jsem se i na umělém světle v koupelně líčila, musím se pousmát. Asi to žádná hitparáda nebyla. :) Napište mi, jak si vybíráte makeup vy a kdy jste se poprvé dozvěděli o podtónech. :) L.

14 komentářů:

  1. Ahoj,
    děkuji za takový článek, protože jako vizížistka vždy trnu, když vidím ženy v parfumerii či drogerii zkoušet make-up na ruku.Já ho nejčastěji zkouším na hranu čelisti a krku a když si třeba nejsem jistá, tak ještě kolem nosu. Většinou to ale odhadnu, už když vidim lahvičku :-) Raději mám o trochu tmavší makeupy ,ale nikdy to nesmí vypadat jako by tam nějaký byl (takže max. půl odstínu)

    OdpovědětVymazat
  2. Ked som si precitala zaver Tvojho clanku, musela som sa smiat, pretoze som to mala podobne a ked teraz vidim, co som na seba bola schopna napatlat len kvoli tomu, ze to bolo svetle... :D
    Vtedy som sa slnku vyhybala ako cert krizu, posledne tri roky uz sa opalujem podstatne viac a dost rychlo /ani som o tom netusila :D/, takze vo vsetko NEzltom vyzeram ako prasiatko a teda odtiene mejkapov musim striedat ako ponozky...
    A vtedy niekedy som zacala riesit aj tie podtony... ked uz som naozaj MUSELA :D
    Super clanok...

    OdpovědětVymazat
  3. Vymazalo mi komentaaaaaar :´((( Tak este raz :D
    Uprimne som sa nasmiala na tom poslednom odstavci, akoby som videla seba :D vlasy sa mi jezia od hrozy, ked vidim, co som bola schopna na seba napatlat len kvoli tomu, ze to bolo SVETLE :D
    Kedysi som sa totiz slnku vyhybala ako cert krizu, takze som nejake podtony az tak neriesila. Posledne 3 roky sa ale opalujem podstatne viac a dost rychlo /o tom som ani netusila dovtedy :D/ a preto odvtedy uz podtony riesit MUSIM :) tiez som poriadny zlutasek, takze vo vsetkom NEzltom vyzeram ako prasiatko a teda odtiene musim najma v teplejsej casti roka striedat ako ponozky...
    Krasny clanok!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem moc ráda, že ses pobavila i že se ti článek líbil :) Podle mě každý kdo má žlutý podtón vypadá v růžovém makeupu jako prasátko :D

      Vymazat
  4. ..jsem nadšená a dávám palec nahoru za tak užitečné rady! rozhodně není jen tak vybrat ten "pravý" správný odstín, takže určitě pečlivě nastuduji! jen tak dál a přeji hoodně energie do dalších článků, Lucie..:-) Vaše články vždy vyhlížím!

    OdpovědětVymazat
  5. Ďakujem za tento článok! Čaká ma veľké skúšanie všetkého, čo mám doma a následne asi rozdávanie a kupovanie :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak snad ti pomůže najít ten pravý odstín a udělat si představu, co příště kupovat, nebo ne :)

      Vymazat
  6. SKVELÉ RADY !!!
    Ja mám určite studený typ pleti a potrebujem do ružova ladené makeupy.
    Skúsila som do žlta a vážne som vyzerala akoby som mala problém s pečeňou a mala žltačku, vážne.
    Ja mám skôr problém, že sa neopálim ani cez leto, takže vyzerám bledo celý rok.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak! Ono to opravdu funguje, v makeupu s opačným odstínem než je tvůj podtón prostě vypadají všichni jako by byli nemocní. :) A s tím opalováním, aspoň nepotřebuješ tři různé odstíny makeupu na různá období roku :)))

      Vymazat
  7. Právě se mi vybavila doba tak 8 let zpět, kdy jsem jako bledule nemohla sehnat v drogerii světlý make up a tak když se tam objevil první světlounký, skákala jsem do stropu. Že byl růžový jak blázen a dělal mi divnou masku stejně jako ty tmavé... No hrůza. Z drogerky mi sedí jen Revlon a jejich Colorstay v odstínu 150 Buff. Jinak moc se mi líbí rada s vyzkoušením make upu z domu na sobě. Sice si myslím, že svůj podton znám (teplý-ideálně make up do žluta), ale asi si to zkusím touto metodou potvrdit.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No v drogerii obecně je s těmi problémy fakt problém a i ty, které mají být teplé/žluté jsou většinou maximálně tak neutrální. Já jsem žlutá opravdu hodně, takže jakmile není makeup do žluta, nesedí mi vůbec..

      Vymazat
  8. toto je pre mňa veda :D žiadny make up nemám a asi tak skoro ani mať nebudem :/ som v týchto veciach hrozná nešika

    Viki Ceglédyová

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hm :D Tak to sis dnes asi nic moc zajímavého nepřečetla :))

      Vymazat