sobota 3. prosince 2016

DIY Dárky k Vánocům - koření na svařené víno // Vánoční edice 2016

Vzpomínám si, jak jsem pár let zpátky chodila večer z práce na Praze 1, venku byl mráz a blížily se Vánoce, na které jsem se samozřejmě těšila a nemohla se dočkat. Čekání jsem si velmi často nezapomněla zpříjemnit horkým svařákem, protože v mrazu a za tmy rozsvíceného centra Prahy chutná možná ještě o trochu lépe. Ačkoliv to není vlastně tak úplně pravda. Když je dobrý, chutná mi za každé situace a celou zimu! :) A protože svařeného vína tedy není nikdy dost, už druhým rokem dávám koření na domácí výrobu s lahví vína i svým blízkým.


Zítra nás čeká druhá Adventní neděle a tak přišel čas na další vánoční článek. Pevně věřím, že nikoho mým nadcházejícím sdělením neznervózním, ale já jsem ten typ, co dárky k Vánocům nakupuje v průběhu celého roku a zhruba někdy v září už je má všechny doma. Vlastně je touhle dobou už mívám všechny i pečlivě zabalené a připravené udělat někomu radost. I tak se mi ale téměř každé Vánoce stane, že se objeví nečekaná návštěva, nebo nečekaně jdeme k někomu na návštěvu my a úplně vždy je to buď na první, nebo druhý Svátek Vánoční, kdy jsou všechny obchody zavřené. Kolikrát jste také museli vzít lahev s vínem, která byla doma, nebo v tom horším případě lahev s vínem co vám někdo dal a někomu ji dát? :)

Právě pro tyhle případy jsem nedávno poslala manžela do Makra pro zhruba patnáct lahví červeného a připravila pytlíčky s kořením, ve kterých je vše, co na dobré svařené víno bude potřeba. Množství koření mám vyzkoušené už z minulého roku, ale i tak si nemohu odpustit alespoň jednu testovací dávku. Protože jsou Vánoce, a protože proč ne. :) Víno rozhodně nekupuji drahé, ve chvíli kdy do něj přidám cukr, koření a ohřeji ho, mám pocit, že už bych rozhodně nepoznala buket ani nohu. :) Nicméně se držím pravidla, že by lahev měla mít korkový špunt. Co ale rozhodně poznám, je domácí směs čerstvého koření, která se s kupovaným sáčkem rozhodně nedá srovnat. Navíc si ingredience můžete přizpůsobit podle chuti.




Vzhledem k velké oblibě pečení vánočního cukroví mám doma vždy dostatek koření. Třeba i proto, že si na perníčky melu své vlastní už několikátým rokem (chtěli byste můj nejoblíbenější recept na perníčky a koření?). Hřebíček a kytičky Badyánu má doma myslím každý a skořice a vanilkové lusky vám určitě zbyly z výroby vanilkového a skořicového extraktu, o kterých jsem psala minule. Tak už vám nezbývá nic jiného, než rychle začít sušit pomeranče a citrony a připravit si cedulky. Já mám stále ty samé a už jsem si objednala další, protože chci, aby všechny dárky i dárečky ode mě byly ve stejném duchu a stylu. 

Svařené víno s kořením
0.7l červeného vína
2 kolečka sušeného pomeranče
1-2 kolečka sušeného citronu
2 hvězdičky badyánu
3 hřebíčky
2 vanilkové lusky
1 svitek skořice
6 kostek třtinového cukru

celofánový sáček
mašličky, samolepky na ozdobení
cedulky/ visačky 





Každý má svařené víno rád trochu jinak. Moje verze je na výrazněji aromatické a spíše méně sladké. Badyán dodává lékořicovou chuť a pokud ji nevyhledáváte, stačí ho jen jedna hvězdička. Vanilkové lusky zase dodávají jemnou a hebkou chuť a právě vanilky podle mě není nikdy dost. Hřebíček výrazně nedoporučuji dávat v množství větším než čtyři kusy na jednu lahev, obzvlášť pokud máte koření kvalitní. I cukr si můžete přizpůsobit. Já dávám do sáčků spíše méně a obdarovaným radím, ať si případně dosladí třeba medem, nebo sirupem z agáve. Minulý rok jsem měla i karamelový cukr, který vypadal jako opravdové kamínky (fotky dám dnes na Facebook), ten jsem ale letos nesehnala a tak si budu muset vystačit s kostkami třtinového.

Kolečka sušeného pomeranče a citronu můžete použít klidně ve větším množství podle toho, jak moc preferujete vaše víno ovocné a citrusové. Tři kolečka celkem jsou podle mě takový mírný střed. Já suším v sušičce a větší a silnější kolečka pomeranče mi schnou zhruba jeden celý den. Pokud sušičku nemáte a plánujete sušit na topení, z vlastní zkušenosti radím nechat kolečka lehce oschnout a pak je dát na mřížku právě přímo na topení. Bez sušičky se mi totiž často stávalo, že mi začaly plesnivět.





Návod na přípravu je jednoduchý a můžete ho napsat přímo na cedulky, které zavěsíte spolu se sáčkem na lahev. Stejně tak můžete na cedulku napsat přání, pozdrav, nebo třeba obsah sáčku s doporučením, jak ho nejrychleji vypít. :)))

Návod k přípravě
1. do hrnce nalijeme 1 hrnek vody
2. vysypeme do něj sáček s kořením a necháme dojít k varu
3. hlídáme, aby se voda neodpařila, případně dolijeme 
4. vaříme zhruba 10 minut
5. následně přilijeme lahev vína a stáhneme plamen 
6. necháme zhruba 3 minuty ohřát - nevaříme
7. víno přelijeme přes cedník a případně dosladíme

8. pro fajnšmekry - my občas do hotového svařáku přidáváme trochu pomerančového likéru (já mám doma konstantně Cointreau, protože Cosmopolitan, že... ), který dodá další zajímavou chuť a citrusový nádech



A teď si nalijme čistého (svařeného) vína, kdo dostal chuť si v tomhle mrazivém počasí dát sklenici (nebo dvě) svařáku? :) Já určitě, ale musím počkat do odpoledních hodin. Prý se nesluší, aby se maminka na rodičovské dovolené opíjela už dopoledne. ;-) Co vy a svařák? Najde se tu vůbec někdo, kdo ho nemá rád? Pokud bude stále zájem, příště bych se zaměřila na balení dárků. :) Krásný víkend a druhou Adventní neděli! L.

18 komentářů:

  1. Super článek, dneska budu také popíjet :-)

    OdpovědětVymazat
  2. To je vskutku krásny i originálny nápad. Ešte som sa s ním na žiadnom blogu nestretla, takže vďaka ti za inšpiráciu :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to mě ale opravdu a upřímně těší! :) Děkuji!

      Vymazat
  3. Tak to je super nápad, hezký, originální dárek. A teď jsi mi udělala chuť na svařák, asi si dám aspoň samotné vínko :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za pochvalu a užij si víno! (Já už si ho dala také :))

      Vymazat
  4. to se tak krásně čte! já sice alkohol nepiju, ale ráda si na trzích koupím nealko svařáček, kvůli atmosféře :) piš dál, tvoje vánoční články jsou stejně super jako ty kosmetický! uplně mi vylepšil náladu, když ležim v posteli nemocná :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to mě těší dvojnásob! :) Já alkohol také moc často nepiji, dost často nepiji třeba dva nebo tři měsíce v kuse vůbec (a ne, nepořítám do toho tějotenství a kojení :D), ale zrovna svařák si každou zimu ráda dávám. :) Děkuji a přeji brzké uzdravení!

      Vymazat
  5. Konečně dostanu čas na to, abych omrkla po delší době tvůj blog a tady to je jeden článek za druhým, nový (boží!) design.... :D Já svařák nemusím, poutá se k tomu jedna "vtipná" story z Vánočních trhů v Praze :D Jednou jsem s kamarádkama si dala svařák s tím, že se zahřejem, než pojedu domů (čekala jsem na bus), tak jsem si dala, ale nevšimla jsem si, že v tom plavaly kousky skořice :D No já jsem to vypila tak,ž e jsem polkla i skořici, naštěstí to byl teda docela malý kousek, ale poškrabal se mi tim krk a tak hodinu jsem se snažila to vykašlat, protože mi to uvízlo v krku :DDD S postupem času to je vtipná vzpomínka, ale v tu chvíli jsem myslela, že se udusím :D Nikdy by mě nenapadlo, že ve svařáku budou kusy skořice.. :D

    Tohle je ale skvělý dárek, myslím si, že nejednomu člověku by vyčaroval úsměv, protože je skvěle promyšlený. :) Možná bych ho dala třeba mamce k Mikuláši, protože ta svařák miluje :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jsi tu asi nebyla dlouho :D Což samozřejmě chápu, také jsem teď s časem na štíru... :) Jinak samozřejmě děkuji a jsem ráda, že se nový design líbí i kolegyni blogerce :)

      To je jak z hororu a chápu, že to muselo být nepříjemné. Skořice se sice dává, ale rozhodně se musí přecedit celý ten svařák, že ano :) A jako dárek k Mikuláši mě to sice nenapadlo, ale je to určitě dobrý nápad! :)

      Vymazat
  6. Veľmi pekný originálny článok. Neviem či to máš v pláne, ale keď si sa vrátila k 3 článkom za týždeň (ĎAKUJEM !), budeš pridávať kozmetické počas pracovného týždňa a v sobotu niečo iné ? Napr. takéto vianočné alebo oddychové (kúpeľ, drogérka) a pod. ?
    Toto určite zrealizujem, ešte do Vianoc stíham pripraviť. Myslím, že sa to stretne s úspechom, predsa, osobne pripravený darček od dospelého je niečo extra.
    A tie fotky !Nádhera.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pytlík na svařák určitě potěší každého, kdo pije svařák. :)))

      Jinak to plánování je složité, píšu o tom, na co mám zrovna náladu, tudíž ne vždy se dá naplánovat co kdy bude. Ještě stále to totiž jenom zábava je a stojí mě to víc času, než jsem čekala, Sobotní články zatím budou, dokud to budu stíhat psát. Jeden článek mi trvá i s focením a hledáním informací kde a za kolik v řádech hodin. Někdy pět, někdy deset, tudíž to ani nezvládnu plánovat, tak jak jsem si myslela. :)

      Vymazat
  7. Hmm, no to musím vyzkoušet, my tam doma vždy hodíme to, co je doma, či podle aktuálních chutí, ale takhle hezky vyladěné je to krásné!

    Jinak já jsem pro recept na perníčky, zrovna se na ně chystám někdy v průběhu následujících dní. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Máš naprostou pravdu, že hodit tam co je doma funguje taky, ale já to mám takhle připravené spíš jako drobnost pro někoho, ke komu nečekaně jdeme na návštěvu, nebo prostě k dárkům co dávám ostatním, takže by to asi mělo nějak vypadat :)))

      Vymazat
  8. Chci se zeptat, ma cenu delat svarak z takovehoto vina http://shop.sardinie.cz/vina/cervena-vina/cannonau/italske-cervene-vino-cannonau-di-sardegna-doc-sartiglia-0-75l.html nebo je to skoda a radeji z nejakeho "horsiho"? Diky Petr

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To určitě můžeš, aspoň bude ten svařák dobrý.. :) My jsme měli k těm svařákům vína v rozmezí 130 - 500,-, kamarádi chtěli "jen" na svařák, ale když jsme to chtěli pro někoho jako opravdu dárek, tak jsem dali lepší flašku..

      Vymazat
  9. čtu až nyní po roce a škoda, že jsem si článku nevšimla dříve, nejen že je to velmi inspirativní, nenáročný, ale přitom perfektní dárek...ale využila bych ho příště pro přítele na vánoční balíčky pro zástupce firem, každý rok si dávají obyč lahve s přáním a toto si myslím, že nikdo mít nebude...super

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně takhle to dělám! :) Manžel rozdává lidem se kterými pracuje lahve s vínem a sáček s kořením je takový milý doplněk, že to není "jen flaška" :) A nikdo to nemá, většinou :)

      Vymazat