sobota 10. listopadu 2018

Označování spoluprací & Placená reklama || Life

Pěkný podzimní den vám přeji! Pokračujeme s mými odpověďmi na vaše otázky a tentokrát se to bude týkat označování reklamy a barteru. Poslední dobou se z toho stal skoro až trend a kdo tohle téma alespoň jednou neřešil, jako by nebyl. :) A jak to mám s označováním reklamy a barteru já?



Označování reklamy

Pokud už pár let čtete mé články, nic moc nového se tu dnes nedozvíte. Označuji pečlivě všechno, jak barter, tak placenou reklamu od naprostého začátku mého blogu. Už skoro tři roky, ještě předtím, než to byl trend. Nikdy jsem neviděla důvod něco tajit, nebo nepřiznávat, i když teď po třech letech a s více zkušenostmi, dokážu lépe pochopit, proč to čtenáři / followeři tak řeší a proč se to blogerům a influencerům občas nechce přiznat..

Zastávám názor, že když je to reklama a já dostanu zaplaceno, je fér, aby to moji čtenáři věděli. Pokud mě čtou/ sledují pravidelně, vědí, že spolupráce si vybírám, neberu vše a propaguji jen věci, které mi doopravdy sedí. Pak tedy není pro mě, ani pro ně problém, pokud příjmu peníze za to, že vám ukážu nějakou novinku, nebo oblíbený produkt.

Jak si vybírám spolupráce, kolik se dá blogem vydělat a mnohem víc v tomto článku.


#spoluprace

Označování je rozhodně v pořádku! Na druhou stranu, když sleduji jen ty blogerky /influencerky, které mám ráda a věřím jim, záleží na tom? Jsem kvůli tomu spíš zmatená, když teď vidím označení #spolupráce úplně všude. Nemůžu si pomoct a celé to označení #spoluprace u barteru i placené reklamy mi přijde jako alibismus. Označím tímhle hashtagem vše a tak se skryje to, co je zaplacené za to, co je barter. Ve výsledku je to jedno, jestli jste si produkt koupili sami, dostali k recenzi, nebo dostali zaplaceno. Když ho někde ukážete, pořád je to reklama. Jen to, jak se dnes označování reklamy komunikuje, mi přijde trochu zvláštní..

Jak označuji reklamu a barter

Všechny placené posty tady na blogu jsou pod štítkem spolupráce a je to i uvedeno přímo v článku. Barter jsem dřív uváděla pouze slovně v textu - od značky XY jsem dostala tento produkt, také píšu každý měsíc článek Nákupy a PR balíčky, kde je zvlášť vypsané, co jsem dostala a co jsem si sama koupila. Ale aby to bylo úplně fér, od začátku roku všechny věci, které jsem dostala, označuji hvězdičkou a dole pod článkem pak máte vysvětlivku *PR vzorky. Na Instagramu pak všechny placené posty mají #ad a nově také #spoluprace. Je to proto, že prý jen  hashtag #ad nestačí a lidé tomu nerozumí.

Tím se ale dostávám k prvnímu problému. Novým, nahoře zmíněným trendem teď je, že se hashtagem #spoluprace na Instagramu označuje jak barter, tak placená reklama. Běžný uživatel tak nemá tušení, jestli se jedná o placený post, nebo jen o produkt k recenzi. Najde se skupina lidí, kterým je to jedno a pak jsou tu ti, kterým to jedno není. Jsou to přesně ti, kteří chtěli aby se začalo všechno označovat a nemyslím, že jsou teď spokojení. :)


Já proto pořád přidávám #ad, aby bylo jasno a na Instagramu barter neoznačuji. Respektive, v textu většinou píšou, dostala jsem.., děkuji značce za.., a mám dva separátní výběry s unboxingy - jeden na PR unboxing a druhý na moje nákupy... Nikdy jsem pak neviděla problém v tom, když na každé fotce, kterou přidám, není podrobný výpis věcí, co jsem dostala.. Jestli vám zním jako blázen, pak ne, i to už jsem četla, že by se mělo označovat úplně všechno. VŠECHNO! :))

Jak bych podle vás měla označit třeba tuhle fotku, kde jsem si všechno koupila sama, kromě tvářenky? Nebo třeba tuhle, kde jsem si toho koupila půlku a půlku jsem dostala k recenzi a co třeba tahle fotka? Neoznačuji jednotlivě barter i proto, že jsou většinou vázané k článku tady na blogu a tady se to dozvíte stoprocentně, protože všechny PR vzorky jsou označeny hvězdičkou.. :)

Další články o blogování:
6 věcé, které mě štvou na blogerkách a blogování
6 věcí, které mě na blogování překvapily
O spolupracích a placené reklamě na blogu
O objektivitě recenzí a recenzích luxusní kosmetiky
Kosmetický konzum


Relevantnost označování barteru

A teď druhý úhel pohledu, z mé strany jako blogerky / influencerky. Když dostanu nějaký produkt k recenzi, nezavazuje mě to, kolikrát o něm mám psát a kde, dělám to dobrovolně a pokud se k němu z nějakého důvodu nedostanu, prostě o něm nenapíšu. Nebo o něm napíšu až po několika měsících ve spotřebovaných produktech.

Naopak, když mi něco sedí, slyšíte o tom hodně a často, i když nejsem ničím vázána vám to ukazovat. Pořád musím takový produkt označovat jako barter, i když už je to zcela bezpředmětné. Z logiky věci - když ho i po několika měsících stále používám, asi mi doopravdy sedí, no ne? A neztrácí tím pak váhu, označení barteru?


samozřejmě budu všechno označovat dál, jako to dělám už skoro tři roky. :) Jen jsem tím chtěla říct, že označování barteru, u kosmetiky konkrétně, může být občas zavádějící a bez informační hodnoty. Naopak, občas může škodit, protože ještě pořád spousta lidí uvažuje stylem, dostala to "zadarmo", určitě to není tak skvělé... A myslím, že je to škoda. Nehledě na to, že v tom mám občas kvůli vám dost zmatek. :) Krém, který jsem si dvakrát koupila a dvakrát dostala - v jednom článku označit jako barter, v tomhle článku je to myslím ten, co jsem si koupila, ve třetím článku se spotřebovanou kosmetikou je to myslím ten, co jsem dostala a tady na té fotce....? Rozumíme si. :)

Já jsem takhle dřív neuvažovala, neřešila jsem to, jenže teď všude vidím výkřiky - označujte všechno a tak označuji všechno, i to co bych dřív neřešila. Jako když si koupíte desátý stejný krém a jedenáctý vám značka pošle jako poděkování... Jakou vypovídající hodnotu, mimo to, že jste fér, má v tomto případě označení barteru pro čtenáře / sledující? Základ je prostě důvěra v daného blogera / influencera a pak není potřeba barter řešit - ono to stejně není zadarmo a produktů je tolik, že pokud vám blogerky ukazují něco, co dostaly barterem, nejspíš se jim to fakt líbí a sedí. Protože jinak by si omezený počet postů za měsíc nechaly na věci, za které dostanou zaplaceno. ;)


Placení daní

Na závěr jsem si nechala odpověď, jestli platím daně, nebo jestli jsem někdy dostala pokutu. :) Upřímně jsem se nad částí s pokutou pobavila. Samozřejmě platím daně, placené spolupráce fakturuji na firmu a bez faktury jsem neměla ani jednu jedinou spolupráci. Riskovat takovou hloupost, když jsem na očích vystavená tisícům lidí, je zbytečné.

Těším se na vaše upřímné názory a reakce a jsem zvědavá, co se dozvím od vás! Jaký máte názor na označování / neoznačování reklamy a barteru? Rozlišujete vůbec barter a placenou spolupráci? Řešíte, nebo to neřešíte vůbec? Mějte se hezky a klidně se mrkněte na nějaký můj kosmetický článek, abychom trochu odlehčili atmosféru. Dva poslední najdete tady a tady.

5 komentářů:

  1. Ahoj,
    já jsem si tohoto trendu také všimla. Řekla bych, že je to reakce na některé blogery a youtubery, kteří měli různé pohádky o tom, jak produktu přišli. Člověk si pustil video o kosmetice a ono začínalo mazacím sýrem...Pak ale vyplavalo na povrch, že je to placená reklama a bylo to...Těm lidem se pak přestávalo věřit.
    Já to v ním hodně individuálně. Třeba u Tebe ti věřím všechny recenze, nemám pocit, že budeš nějaký výrobek chválit jen proto, že jsi ho od někoho dostala nebo jsi za něj obdržela peníze. Na druhou stranu tyto pocity u všech lidí, které jsem kdy sledovala nemám...
    Tvůj postoj je rozumný, moc se mi líbí a já se pokaždé těším na nový článek.
    Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No jo, kauza sýr :)) Já bych to neviděla tak černě, zaprvé věk a životní zkušenosti, nebo jejich nedostatek, udělají mnohé a za druhé, tuhle "skrytou" reklamu poznal úplně každý, tak to ve výsledku asi bylo stejně jedno :)) I když samozřejmě chápu, že to někoho naštve a myslím, že přiznat reklamu je samozřejmost, alespoň pro mě :)

      Vymazat
  2. Souhlasím s tebou i Hankou nade mnou. Já tedy sleduji jen pár blogů a pár youtuberů. Tohle nějak neřeším a v podstatě je mi to fuk, jestli to je vlastní nákup nebo PR. Věřím, že některé věci by si blogeři sami od sebe asi nekoupili. Já například palety z drogerky.Takhle, když je dostanou některé v rámci spolupráce, tak se formou recenzí alespoň dozvím, co má a nemá smysl koupit. Ale to neznamená, že si to pořídím. Jen jedna, kterou sleduji, občas zní jak reklama na Billu ale jinak v pohodě.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak v tom s tebou také souhlasím. Já jsem tedy z časových důvodů všechny drogérkové spolupráce zrušila, ale mám i tak pár takových, jejichž věci bych si asi nekoupila, ne proto, že za to nechci utrácet, nebo si nemyslím, že budou dobré, jen prostě raději kupuji jiné, většinou dražší značky a takhle pak mám díky tomu větší škálu produktů k recenzi pro sebe i pro vás :)

      Vymazat
  3. Ja som najmä posledný rok preriedila to množstvo ľudí, ktorých som sledovala na YT a IG. Bolo to najmä preto, že keď sa mi niekto už nepáčil alebo mi prišiel, že väčšinu vecí propaguje za peniaze a je pre mňa nedôveryhodný (nie z tohto titulu), nevidela som dôvod na jeho sledovanie a podporu.
    Čo sa týka oznaovania reklamy, príde mi to veeeeľmi vtipné a súhlasím a chápem čo si tým vo svojom článku myslela.
    Som alergická na vety typu: ..."nie je to až také špatné", ..." na drogérku vcelku dobré a postačí", ..."na tú cenu je to ok" a pod. Tak buď to je dobré alebo nie. Všimla som si, že ide najmä o tie prípady kedy to dostali zadarmo a boja sa povedať / napísať niečo negatívne.
    Čisto teoreticky by ma zaujímalo (keď chceš, odpovieš, keď nie, nič sa nedeje), či zaraďuješ do daňovej povinnosti aj spoluprácu vo forme toho, že dostaneš nejaké veci na recenziu a je len na Tebe či tú recenziu (a akú) napíšeš. Zaujíma ma to čisto z právneho hľadiska. Ďakujem :).

    OdpovědětVymazat