Hezký den vám přeji! Spolupráce jsou stále oblíbené téma a stal se z jrjich řešení skoro až trend. Jak moc je to dobře, nebo ne a jak moc je to prostě jen přirozený vývoj dnes posuzovat nebudu, ale za to vám odpovím na vaše otázky, na které jste se mě ohledně blogu, spoluprací a reklam ptali vy a doufám, že se dozvíte vše, co jste o mě chtěli vědět a co vás ohledně tohoto tématu zajímá.
Platforma na blogování
Když jsem začínala s blogem, nevěděla jsem nic moc o WordPressu a tak jsem zvolila Blogger. Nebyla to úplně šťastná volba, ale teď používám právě ten. Kdybych si mohla vybrat teď, volila bych WordPress.
Propgace Blogu /Instagramu
Propagaci (placenou reklamu) jsem zkusila na Facebooku i Instagramu. Výsledky jsou minimální za hodně peněz. Vhodné pro firmy, značky, které mají velký budget na reklamu, nebo něco prodávají, co jim generuje zisky. Vzhledem k tomu, že blog ze začátku negeneruje nic a ještě investujete peníze do něj, do techniky a tak dále, si nemyslím, že se reklama nějak extra vyplatí. Na Instagramu jsem zkoušela tři dny za tři sta, výsledek? Plus deset followerů. Jak je to výhodné nechám na vás. :)
Plánování & Organizace
O tom, jak začít plánovat jsem psala tady, o tom, jak si zorganizovat čas zase tady. Tohle téma je žádané a já chápu proč. Chtěli bychom toho tolik stihnout a času moc není... Děti, rodina, domácí mazlíčci, partner, kamarádi a kam do toho ještě vměstnat blog a Instagram? Opačný problém, tedy jak zatočit s prokrastinací, co se týče blogu, nemám. Baví mě to tolik, že si hledám každou volnou chvíli a věnuji ji psaní a focení.
Jak dlouho trvá napsat článek
Velmi dobré zákulisní otázky, o kterých se moc nemluví. Čas je problém, hlavně v momentě, kdy nemáte blog jako zaměstnání, které je váš hlavní příjem, nebo je vaší hlavní náplní. Abych to nějak zobecnila, protože každý článek je jiný, řekla bych, že psaní mi zabere zhruba hodinu až dvě. Záleží, jak obsáhlý článek je. Určitě už jste si všimli, že moje články jsou delší, podrobnější a někdy i opravdu dlouhé. :) Ty které mají deset normostran trvají občas i tři hodiny. Započítávám do toho i research - tedy to, že musím najít přesné názvy produktů a informace k nim. Co produkty slibují, co případně obsahují a najít k nim odkazy.
Další hodinu až hodinu a půl mi trvá úprava článku. Opravování chyb, přepisování mých souvětí o deseti větách, vkládání odkazů na produkty a články a vkládání fotek. Celkový čas je pak někde mezi třemi až šesti hodinami, podle délky a náročnosti článku.
Jak dlouho trvá nafotit fotky
Focení je kreativní proces, kdy ztrácím pojem o čase. :) Obecně se ale dá říct, že jednu sérii fotek, řekněme třeba moje nákupy ze Sephory, ze kterých vyjde zhruba deset použitelných fotek, připravují a fotím hodinu a půl a další hodinu upravuji. Fotek bývá okolo 30-40, upravuji tak dvacet, použiji deset - většinu z nich do článku a jednu až tři na Instagram.
Článek se vším všudy pak je v podstatě jako jeden klasický pracovní den.
Článek se vším všudy pak je v podstatě jako jeden klasický pracovní den.
Kolik času mi zaberou sociální sítě
Sociální sítě zabírají času ještě víc. Když vydám článek, musím připravit fotku, co přijde na Instagram, napsat k ní popisek, nasdílet článek na můj Facebook (kam se klidně také přidejte :)). Pak všude odpovídám na komentáře pod fotkami, články, posty, v direktu.. Kdybych omezila veškeré mé činnosti na sítích na naprosté minimum, byla by to asi hodina a půl denně a asi bych musela přestat odpovídat na úplně všechny zprávy a komentáře. Takhle je tak dvě až tři hodiny. Když započítám i to, že chci podpořit své kamarádky blogerky a okomentovat a prohlédnout si i jejich fotky a stories, je to minimálně další hodina během dne navíc.
A třeba takové ty moje malé makeup tutoriály, co máte uložené u mě na stories ve výběru Makeup Tutorials, trvají natočit, upravit, okomentovat a nahrát zhruba dvě hodiny, takže budu ráda, když mi dáte vědět, jestli se vám líbí a jestli v nich mám vůbec pokračovat. :)
Sociální sítě zabírají času ještě víc. Když vydám článek, musím připravit fotku, co přijde na Instagram, napsat k ní popisek, nasdílet článek na můj Facebook (kam se klidně také přidejte :)). Pak všude odpovídám na komentáře pod fotkami, články, posty, v direktu.. Kdybych omezila veškeré mé činnosti na sítích na naprosté minimum, byla by to asi hodina a půl denně a asi bych musela přestat odpovídat na úplně všechny zprávy a komentáře. Takhle je tak dvě až tři hodiny. Když započítám i to, že chci podpořit své kamarádky blogerky a okomentovat a prohlédnout si i jejich fotky a stories, je to minimálně další hodina během dne navíc.
A třeba takové ty moje malé makeup tutoriály, co máte uložené u mě na stories ve výběru Makeup Tutorials, trvají natočit, upravit, okomentovat a nahrát zhruba dvě hodiny, takže budu ráda, když mi dáte vědět, jestli se vám líbí a jestli v nich mám vůbec pokračovat. :)
Spolupráce formou barteru
Spolupráce formou barteru je zcela běžná. Pro značky velmi levná forma propagace a pro blogerky /influencery možnost, jak získat něco, co se jim líbí k recenzi, aniž by si všechno museli sami kupovat. Máme díky tomu materiál navíc na tvorbu obsahu fotek i článků.
Jak si vybírám spolupráce
Spolupráce si rozhodně vybírám. Teď nechci znít nijak ofensivně, ale vím, že to říká snad úplně každá blogerka, ale ne vždy je to tak úplně pravda, podle contentu, který pak následně generují. Týdně mi přijde pět až deset nabídek, z nichž většinou už všechny odmítám, ať už z časových důvodů, nebo proto, že se produkty nehodí ke mně na blog a Instagram. Čas na otestování všeho není a produktů je každý měsíc tolik, že nevím kam bych je dávala. :)
Na Instgramu je také omezený počet fotek za měsíc, přidávám jednu nebo dvě denně, což je zhruba okolo padesáti fotek za měsíc. Nechci aby všechny fotky byly spolupráce (jakékoliv) takže přidávám i věci, co jsem si sama koupila, fotky, na kterých není kosmetika vůbec, děti a na barter a placenou reklamu pak zbude jen pár míst. Proto je nesmysl brát všechno jen proto, abych tu danou spolupráci měla..
PR agentury
PR agenturu nemám, vše si zařizuji sama a pokud byla otázka myšlena obráceně, pak ano. U některých značek komunikuji přímo s jejich social PR a u některých komunikuji s PR agenturou, která je zastupuje. Mnoho značek dnes zastupují PR agentury. Je pro ně výhodnější outsourcing firmou, která na to má čas, nástroje a vyškolený personál v marketingu. Jak moc jsou vyškolení je ale občas na diskuzi.. :)
Další články o blogování:
6 věcé, které mě štvou na blogerkách a blogování
6 věcí, které mě na blogování překvapily
O spolupracích a placené reklamě na blogu
O objektivitě recenzí a recenzích luxusní kosmetiky
Kosmetický konzum
Další články o blogování:
6 věcé, které mě štvou na blogerkách a blogování
6 věcí, které mě na blogování překvapily
O spolupracích a placené reklamě na blogu
O objektivitě recenzí a recenzích luxusní kosmetiky
Kosmetický konzum
Jak získávám spolupráce / kontaktováni značek
Tahle otázka se objevila hned několikrát a já chápu proč vás zajímá. :) Rozhodně nemám nic proti psaní si o spolupráce, ale já to nedělám a nikdy jsem nedělala. Za celé tři roky s blogem jsem sama neoslovila žádnou značku, všechny oslovily mě. Spolupráce jsem nedostala ani proto, že bych někomu lezla do zadku, jak jsem si o sobě před pár lety přečetla v jedné diskuzi, ehm... :) Prostě se jen snažím mít kvalitní obsah, hezké fotky a chovám se mile, slušně a zodpovědně.
Pokud bych měla deset, dvacet tisíc (reálnách) followerů, nebo desítky tisíc unikátních návštěv na blogu a chtěla spolupracovat s konkrétní značkou, protože ji používám a mám ráda, asi bych je oslovila. Když jsem ale s blogem začínala, v této pozici jsem nebyla a nepřišlo by mi vhodné nějakou značku kontaktovat a pěti sty followery (ani s pěti tisíci).
V mezičase se mi značky začaly ozývat samy a v současné době mám snad úplně všechny spolupráce se značkami, které mám ráda a používala jsem jejich produkty i před blogem. I když je ještě pár značek, se kterými bych ráda spolupracovala, ani s více než sedmi tisíci followery jim psát nebudu. Většina holek z PR je velmi schopná a šikovná a mají obrovský přehled. Takže o mně už nejspíš vědí a pokud se mnou budou chtít spolupráci navázat, udělají to samy a není potřeba jim psát. :)
Dá se blogem uživit? Kolik se dá blogem vydělat?
Asi určitě jedna z nejžádanějších otázek - dá se uživit blogem? Otázka, která se opakovala v různých obměnách snad desetkrát. Velmi bude záležet, co znamená uživit a jaký je váš životní standard. Přesná částka se nedá říct, ne proto, že bych nechtěla, ale proto, že je to u mě osobně dost nárazové. Vydělat se určitě dá dost, pokud máte třicet tisíc kvalitních followerů na Instagramu, zajistí vám to slušný příjem. Blog a Instagram i s menším počtem followerů bude třeba fajn přivýdělek pro studentku, nebo maminku na mateřské, žádné závratné částky ale nečekejte.
Když si vezmu svoji počáteční investici do zrcadlovky a objektivů, což dělá nějakých cca padesát tisíc, tak si tak nějak myslím, že se mi to ještě za ty tři roky asi ani nevrátilo. :) Spíš určitě ne. Je to možná i proto, že odmítám dělat psí kusy za pět set korun, nebo psát tři články po tisícovce o věcech, co mě nezajímají. Takových nabídek je spousta, ale jak jsem psala výše, spolupráce si vybírám a nebudu vám doporučovat něco, co neznám, nevím jaké to je a jestli je to vůbec dobré, za tisíc korun.
Já vím, že jste zvědaví hlavně na čísla, takže já osobně vám můžu prozradit, že za kosmetiku utrácím měsíčně v průměru mezi pěti až osmi tisíci (a ano! nakupuji víc, kvůli blogu, ha ha) a blog, affiliate linky a Instagram mi za poslední půl rok dohromady vydělávají zhruba tři tisíce měsíčně. Je to samozřejmě průměr, některý měsíc je to deset, druhý tisíc a třetí nic. V podstatě mi to zaplatí náklady spojené s blogem - domény, aplikace na úpravu fotek, paměťové karty, věci na focení... Pro rodinu se dvěma dětmi, vysokým nájmem, třemi kočkami a dvěma auty naprosto zanedbatelná částka, která mě rozhodně neuživí. :)) Mohla bych brát všechny nabídky, co mi chodí a měla bych asi dvojnásobek, ale to by nebavilo mě, ani vás.
Nejoblíbenější spolupráce
Vybrat nejoblíbenější spolupráci nejde, protože jsem s většinou slečen a dam, co se o PR starají, navázala přátelsko-profesionální vztah a nechci nikoho urazit, že ho nezmíním. :) Všechny moje spolupráce jsou oblíbené, jinak bych je neměla, protože jsem na tohle dost zatížená. Chci aby všechny moje spolupráce byly příjemné a s tím souvisí i úroveň komunikace a přátelskost.
Vím, že jde pořád jen o business, ale dá se to dělat i dobře a lidsky a s takovými značkami pak pracuji nejradši. Moc na mě nefunguje marketing level první třída, oslovte influencera jménem a napište mu, jak se vám strašně líbí jeho fotky/články.. Ono z těch mailů a konverzací jde poznat, kdo vám to píše, protože mu někdo řekl, že musí a používá copy paste a kdo to píše doopravdy proto, že se mu líbí vaše tvorba a vidí ve vás celkový přínos značce.
Špatné zkušenosti s PR a agenturami
Čímž se ladně dostávám k poslednímu bodu dnešního článku, nejlepší a nejhorší zkušenosti. Ty nejlepší jsou skoro všechny ty dobré. Ať už je to pozornost čtenářů, soukromé pochvaly konkrétních článků, fotek, čehokoliv a i jen to, že třeba holky z PR čtou všechny mé články, i ty, které se netýkají jejich značek a neváhají mi napsat, že si něco pořídily na mé doporučení a jsou spokojené.
Špatné zkušenosti ohledně chování některých značek a PR agentur by vydaly na samostatný článek. Nejhorší mně osobně přišly ty momenty, kdy jsem si poprvé uvědomila, že se mě někdo snaží podvést a vydělat na mé práci, aniž bych já z toho něco měla. Bohužel se to děje pravidelně a konkrétně bych třeba zmínila to, že si značky bez dovolení půjčují moje fotky a používají je nejen do do svých feedů na Instagramu a Facebooku, ale i do svých placených propagací a nikde mě na nich samozřejmě neoznačují. A když je poprosím o nápravu, označí mě úplně dole, za posledním hashtagem, nebo nereagují na mou výzvu vůbec.
Když pominu neetickou stránku věci, je to také protizákonné, protože na veškerou tvorbu kohokoliv se samozřejmě uplatňuje duševní vlastnictví a i na Instagramu a našem malém blogovém rybníčku jakbysmet. Bohužel mají někteří lidé pocit, že když mi pošlou barterem produkt, mohou si pak volně nakládat s mými fotkami. Ale to samozřejmě nemohou. :)
Z těch méně závažných nepříjemných a neprofesionálních zážitků bych zmínila třeba fakt, že vám, nejspíš omylem, přijdou ceníky jiných blogerek do mailu od jisté PR agentury a vy si říkáte, kdo komu omylem poslal nějaké vaše vlastní osobní údaje. Nebo třeba to, když s vámi v mailu mluví zástupci značky tónem, jako byste jim měli líbat ruce a nohy za to, že vám chtějí poslat no name masku za stovku a po kterém se cítíte jako úplný póvl, co si dovoluje vůbec něco za svůj čas, peníze a práci něco po značce chtít... :)
A to je vše přátelé. :) Minimálně dnes, protože pro vás mám připravené ještě další odpovědi na vše otázky, které už se nevešly do dnešního článku. Konkrétně se budou týkat mých názorů na označování barteru a reklamy a taky na to, proč by měli, nebo neměli dostávat influenceři zaplaceno. Zatím jsem zvědavá na vaše názory na témata dnešního článku a v čem se mnou souhlasíte, v čem třeba ne a co vás překvapilo, nebo zaujalo. Mějte se krásně a těším se na vaše komentáře!
Díky za nahliadnutie do zákulisia, moc zaujímavý článok pre nás blogovaním a instagramovaním nepolíbených. :D Páči sa mi ako to robíš. :) Andy
OdpovědětVymazatMoc děkuji a jsem ráda, že se článek líbil :)
VymazatHodně povedený a popsaný článek. Hodně mě zajímalo, jak to vlastně u takových těch známějších blogerek funguje. Ty spolupráce se zdají jako něco lehkého a výhoda toho, že dostaneš produkty zadarmo. Spousta lidí si už ale nevědomuje, kolik práce a úsilí za tím je, pokud děláš spolupráci se značkou, kterou máš opravdu ráda a zajímá tě. Já osobně bych si též nevybrala nějakou spolupráci, která by pro mě nebyla zajímavá a bylo by pro mě zlo psát články, které píšu s nechutí.
OdpovědětVymazatJe to tak, ze začátku to možná člověku nepřijde, ale po několika letech a stovkách napsaných článků už tě začne neskutečně štvát psát o něčem, co tě doopravdy nebaví. Nebo já to tak mám určitě :)
VymazatLucka,
OdpovědětVymazatďakujem za fakt skvelý článok. Napísala si to slušne a jasne :).
Do tejto scény našťastie nevidím, lebo mám pocit, že by sa mi to, čo vidím, asi vemi nepáčilo.
V každom prípade ja sama oceňujem Tvoju prácu na blogu a aj na IG, čítam všetko, snažím sa komentovať čo mi čas dovolí. A Tvoje IG stories mám veľmi rada. Sú také ... normálne. Neviem to inak vyjadriť, jednoducho ma bavia :).